חוויות מאליפות חדרי בריחה הבינלאומית

סופה 2019

מאת: אבי ביגלמן*

הטירוף והשיגעון של חדרי בריחה אינו מתרחש רק בארץ, אלא סוחף את כל העולם. קונספט חדש של תחרות בין שחקנים קורם עור וגידים, וכעת הוא פונה גם לשוק הישראלי להשתתפות בו. אסקייפ רום אקדמי מקיימת את אליפות העולם הראשונה בחדרי בריחה בהשתתפות צוותים מכל רחבי הגלובוס. צוותים של שלושה עד חמישה שחקנים טסים ליעדים שונים באירופה ומשחקים ב-8 חדרי בריחה מובחרים. בסיום החתחרות בשקלול הזמנים וכמות הרמזים תוכתר קבוצה אחת בתור אלופת העולם הראשונה של חדרי בריחה. הטיול כולל נסיעה של 4 ימים ו-3 לילות במלון 4 כוכבים משודרג עם חווית אסקייפ רום מלאה, היכרות של צוותים ממדינות אחרות, תחרות אינטנסיבית וכמובן גם בילוי מקסים בחו"ל. התחרות הראשונה מתקיימת בבירת בולגריה – סופיה.

יפעת, הנציגה הישראלית של החברה ותושבת בולגריה מס' שנים, הכינה אותנו ל-4 ימים של חוויות והנאה מבלי לחשוף יותר מידי מידע, ובקשה שנשים את עצמנו בידיה. החברה למעשה דואגת לכל הפן הלוגיסטי ופנויה לשאלות וייעוץ בכל תחום ביעד, כך שאין כל צורך בהכנות מראש. מידע מלא על חדרי בריחה, מקומות תיירותיים שחובה לראות, מסעדות, מועדונים ועוד מידע רב נוסף תמצאו אצלה ואצל ליאו (צרפתי דובר אנגלית שוטפת) המקסים, מהבעלים של החברה אשר ישמחו לענות על כל שאלה ולחלק כל טיפ. ליאו שיחק בכל החדרים בסופיה ומכיר כל אחד מהם על בוריו.

התארגנו בזריזות שלושה חברים ובתוך מס' ימים ושעתיים וחצי טיסה עם חברת וויז (כ-200 דולר כולל מזוודה), מצאנו את עצמנו נוחתים לתוך הקור האירופאי של בירת בולגריה. בשדה חיכו לנו יפעת וליאו, לאחר היכרות ראשונה ישר נזרקנו לתוך התחרות וקיבלנו את חידתו הראשונה. כמובן שיש דברים שלא אוכל לחשוף, אבל תדעו שהעניינים מתחממים מהר מאוד...

סופיה

השאטל של מלון  novotel אסף אותנו לנסיעה של כ-10 דק' למלון בו התארחנו לכל אורך התחרות. אציין כי המלון ברמה גבוהה, בעל חדרים מהודרים, נקיים ומקסימים וארוחת הבוקר עלתה מעל המצופה (כן, זה עדין לא הארוחה של הארץ כמובן...). מס' הפתעות מחכות לכם כבר במלון. למעוניינים, צמוד למלון ישנו קניון ענק (מחירים כ-30% יותר זול מהארץ לפחות) בו ניתן לרכוש סים (22 שקל) ולבצע החלפת כספים (לבה שווה כ-2.2 ₪).

המשתתפים מקבלים טלפון סלולארי עם מס' מקומי (וואטאספ, גוגל מאפס וכו') וחוברת מידע מלאה המכילה: לו"ז, שמות החדרים ודרכי הגעה אפשריות, מידע שימושי, נהלים וחוקים של התחרות ואת גיליון הציונים שלכם, אשר ימולא ע"י המפעיל בכל חדר אליו תגיעו לשחק. מבחינת הניידות החברה מספקת כסף למוניות עבור כל ימי התחרות. אתם תהיו רעבים במהלך הימים הללו כמובן, אז כרטיס אשראי נטען לשימוש במסעדות יחכה לכם במלון, אך פה מגיע טוויסט מעניין – תצטרכו להרוויח את האוכל שלכם! כל חדר שמסיימים מזכה בסכום כסף קבוע, ובנוסף על כל דקה שתסיימו לפני הזמן המוגדר לאותו חדר תקבלו תקציב מותרות. ללא ספק, תמריץ מעורר תאבון ותחרות.

אז לאחר שסיימנו לדבר על כל המסביב מגיעים לסיבה המרכזית לשמה התכנסנו. כאמור, במהלך הימים תשחקו ב-8 חדרי בריחה שונים מהמובילים בסופיה. החדרים נבחרו בקפידה ע"י החברה ואין חשש לבעיות שפה, מאחר והמפעילים יודעים אנגלית מושלמת. לא פחות חשוב הוא עצם העובדה כי כל חדר מודע לחשיבות fair play ולוקח ברצינות מוחלטת את התחרות. שמונת החדרים הינם קבועים, אולם כמובן לעיתים מסיבות שונות (תקלות, לוחות זמנים) נעשים בהם שינויים קלים והחברה ערוכה לזה כמובן אציין מראש כי באנו במיינד-סט שונה מהתחרות ויותר בשביל לבחון את החדרים ועל כן פעלנו ברוגע תוך כדי לקיחת הזמן – כמובן שאני לא ממליץ לכם לפעול באותה צורה, אלא להתנפל עליהם בכל הכוח במטרה לזכות באליפות! כמו כן, יש לקחת בחשבון שהיינו קבוצה בעלת שלושה משתתפים מנוסים מאוד ואנוכי עשיתי מעל 250 חדרים בארץ ובעולם.

חדר מס' 1 – האוסף The Collector

הרקע: אתם גנבים אשר צריכים להתגנב לביתו של האוסף, ולגנוב את אחת מיצירות האומנות היקרות ביותר שלו. החדר שם את הדגש על החידות ונחשב בין הקשים בסופיה. העיצוב משרדי, ללא אפקטים מיוחדים, ועם כמות מטורפת של חידות. דומה בכללותו לחדרי החידות מהארץ. ע"מ להתקדם בחדר יש צורך בחיפושים רבים ובדבר זה די נפלנו. הגענו למבוי סתום בשלב מסוים אשר גזל זמן רב, ולצערי המפעיל לא היה מספיק נוכח בשביל למנוע את המקרה. סיימנו את החדר ב-75 דק'.

חדר מס' 2 – אמן האשליות The Illusionist

הרקע: נכנסתם לחדרו של אמן אשליות מהגדולים בעולם אשר עוזרו נעלם ועליכם למצוא אותו. חדר חידות נוסף עם חידה אחת פשוטה מאוד אבל גאונית שטרם יצא לי לראות אותה. חדר זה גם נחשב ברמה היותר קשה של החדרים המקומיים ורווי חידות עם טוויסט מעניין. סיימנו את החדר ב-77 דק'. חכו חכו לתמונת הסיום.

חדר מס' 3 – אטלנטיס Atlantis

הרקע: יצאנו למסע בעקבות ליבו של פוסידון הקבור בעיר החרבה אטלנטיס. גולת הכותרת של הטיול ואחד החדרים הטובים ביותר ששיחקתי בהם בעולם. לאחר שני חדרי חידות, הגענו הפעם לחדר ששם דגש עצום על אווירה, עיצוב ואפקטים. התפאורה מטורפת, ריאליסטית מהרגע הראשון של הלובי והחידות מעניינות ומגוונות. בחדר קיימת חידת מבוך סטנדרטית, כפי שקיים כמעט בכל חדר, אבל את צורת המימוש שלה כפי שהם עשו, טרם יצא לי לראות וזה היה מדהים. החדר גדוש במשימות שחלקן דורשות שיתוף פעולה הדוק בין השחקנים. אפקט היציאה מושלם. כאמור, חדר חובה ומדהים ששם בעייני את כל השאר בכיס הקטן. החדר מוגדר ל-75 דק' וסיימנו אותו ב-68 דק'.

חדר מס' 4 – המטריק The Matric

הרקע מבוסס על הסרט המטריקס כאשר לצורך עניין  זכויות היוצרים העלימו ככל הנראה אות אחתJ. ההשוואה לחדר המטריקס מהארץ מתבקשת כמובן. החדרים שונים בתכלית שלהם ולא הייתי פוסל אותו בגין סעיף זה, אבל כמובן רבים מהרעיונית זהים ברפרנסים שלהם לסרט. חדר טכנולוגי, מודרני ומהנה. סיימנו ב-60 דק'.

חדר מס' 5 – הבלש ומכונת הזמן The Detective and the time machine

נמצא באותו מתחם של המטרקיס ונבחר עבורנו עקב אילוצי לו"ז. החדר הוא אחד הראשונים בסופיה וזה אכן הורגש כך. למרות היותו ותיק מאוד (בן 4) הוא חביב, גדול ממדים ועם עיצוב סביר, אולם לא עומד במבחן הזמן והמלצתי להסירו לחלוטין מהתכנייה של החברה. יחד עם זאת, יש לציין כי מבחינת התחרות אפשר להפוך אותו לחדר קונספט של מבחן נגד השעון מאחר והוא מלא בעשרות חידות קטנטנות ומהירות ואפשר לעוף עליו במטרה לנסות לשפר את ניקוד הקבוצה. סיימנו ב-59 דק'.

חדר מס' 6 – המסור Saw

חדר לא לבעלי לב חלש המוגדר ל-75 דק'. מרגע הכניסה נכנסים ישירות לסיפור ועוברים צעדה לא קצרה בחושך מוחלט וקריפי. החדר תואם לתמה בצורה טובה מאוד עם הרבה רפרנסים ישירות לסרט. משלב קטעים לינארים ומקבילים כאחד, עם שלל חידות ומשימות. אחד הקטעים החזקים בחדר הוא בביצוע חידה בשיתוף המפעיל. מהחדרים היותר מהנאים שעשינו בסופיה. סיימנו ב-65 דק'.

חדר מס' 7 – שובר שורות Breaking Bad

המטרה (הדי צפויה) של החדר היא להכין את הקריסט מת' המפורסם. לאחר שעשיתי כבר לא מעט חדרי שובר שורות אני יכול לומר בכנות כי זה הטוב ביניהם. החדר מעוצב מעולה, צבעוני וגדוש. הוא אמנם לא גדול במיוחד אבל חלוקת החלל שלו מעלימה את זה לגמרי, ואף ששיחקנו בו הפעם ב-4 שחקנים לא הרגשנו צפיפות כלשהי. רמת החידות טובה והוגנת והיה מהחדרים היותר טובים בפן הזה. החדר מוגדר ל-88 דק' וסיימנו ב-72 דק'.

חדר מס' 8 – הרפתקת הפיראט Pirates Adventure

הרקע: נשבתם על סירת פיראטים אשר לרע מזלה נפגעה ע"י סלע ועליכם לנצל זאת על מנת להימלט. חדר משפחות יחסית קליל עם רמת עיצוב גבוהה שמתאימה לעידן החדש של החדרים. כמה מעברים חמודים עם אפקטים לא רעים וחידות חביבות. סיימנו ב-60 דק'.

לסיכום, למרות הספקנות בתחילה, החדרים היו מעל המצופה (קל וחומר חדר אטלנטיס). בנימה אישית אומר כי התרגלנו, בעקבות הניסיון הרב שלנו, לסיים חדרים בארץ סביב ה-45 דק', בעוד שבסופיה היינו קרובים (או מעבר) לזמן המוגדר וזאת מעיד על רמת הקושי של החדרים. כמו כן, אפשר לומר כי החדרים מתאימים לקבוצות של 4 ללא חשש מחוסר עבודה לחלק מהמשתתפים.

למרותשאי אפשר לחשוף את כל הפרטים, אומר כי הזמנת הטיול עם אסקייפ אקדמי כללה מפגש מעניין עם קבוצות נוספות מכל העולם אשר הגיעו לתחרות. במפגש החלפנו חוויות, שמענו על רמה של חדרי בריחה בכל רחבי אירופה (ישראל לגמרי על המפה) ובעיקר עשינו חיים .

יפעת וליאו היו מהממים, היו זמינים לכל שאלה, נתנו כל חיווי אפשרי וזרקו כל רמז. הפרס אגב אם שאלתם -  הקבוצה שתסיים במקום ה-1 תוזמן לפעילות האליפות השנייה על חשבון אסקייפ אקדמי.

לפרטים נוספים על התחרות והרשמה.

* הכותב היה אורח של חברת אסקייפ רום אקדמי, מארגני התחרות