סוד ההצלחה של חדרי הבריחה

מהו הבילוי המגבש ביותר שאתם מכירים? אפשר לחשוב על בילויים שונים, אבל ללא כל ספק ההימצאות בחדר בריחה כחלק מהרפתקאה המחייבת חשיבה והתמודדות יקרבו אתכם יותר. בין אם מדובר בבילוי משפחתי או ביום גיבוש מהעבודה, מבית הספר או אפילו בדייט מיוחד.

חדר בריחה – אחד מ-30 אלף

הערכה גסה, ולא רישמית, מונה את מספרם של חדרי הבריחה ברחבי העולם בכ- 30 אלף. אין ספק כי הטרנד של חדרי הבריחה שהחל להתגלגל לפתחנו מהמזרח הרחוק, ועבר דרך רוסיה, תפס מאוד בחלקים נרחבים מאוד ברחבי העולם. הסברה אומרת כי מי שהגיע לחדר בריחה, לרוב ירצה לחזור לשם. ואכן הנתונים מראים כי לפחות 76% מהמבקרים בחדרי הבריחה ביקרו בהם ארבע פעמים או יותר, לעומת מיעוט קטן של 5% המעוניין להדיר את רגליו מהם לנצח.

אז מהו סוד הקסם? חדר בריחה מהווה למעשה מעין התאמה למציאות של משחקי הוידאו – הרפתקאות וקווסטים. המשתתפים מקבלים כשעה במהלכה עליהם לפצח חידות, לפענח צפנים ולפתור תעלומות כשכולם מכוונים למטרה אחת והיא לפתרון שיוביל אותם ליציאה מהחדר. סיפור המסגרת שמלווה את חדר הבריחה מבאר למשתתפים מה יקרה למעשה במידה ולא יצליחו לפתוח את חדר הבריחה. התפאורה והעזרים הוויזואלים המצויים בחדר מעשירים את החוויה עבורם, והופכים אותה לאותנטית במיוחד. הם למעשה "חיים בסרט", בו הכל יכול לקרות.

סוגי חדרי הבריחה

בין סוגי חדרי הבריחה המומלצים ניתן למצוא את זה העוסק במשחקי הכס, ובמניעת הגעתו של החורף. לעומת זאת, בחדר הבריחה של המסור תמצאו את עצמכם משחזרים את חוויות האימה שעברו על הדמויות מהסרט. בחדר בריחה אחר הנקרא: "האתגר:סודי ביותר!" יזדמן לכם לפגוש בסוכן האפ.בי.אי מאלדר.

 בחדר הבריחה הנקרא: "אבודים" תמצאו עצמכם נעולים בתוך צוהר המגן על העולם כולו, מפני הצטברות היתר של הקרינה האלקטרו מגנית על ידי הזנה של סדרת מספרים למחשב בכל 108 דקות ואתם תצטרכו לעמוד במשימה. בקיבוץ מרחביה תוכלו לפגוש את חדר הבריחה שיהפוך אתכם לסוכני מוסד קשוחים שצריכים להימלט מהכלא הסורי.

ואילו בחיפה נמצא חדר בריחה הנקרא "הצלצול", סיפור המסגרת כאן הוא על עיתונאית החוקרת את פרשת הרצח של ילדה. כאן תצטרכו להכנס לנעליה של העיתונאית שנעלמה ולפתור את תעלומת הרצח עד סופה. באילת נמצא חדר בריחה המדמה את שקיעתה של הטיטאניק. המטרה שלכם היא לברוח מהחדר ולהציל את שאר הנוסעים. מי יודע אולי בזכותכם הפעם הטיטאניק לא תשקע.

אבל לא כל חדרי הבריחה הם מעוררי אימה. קחו לדוגמה את החדר הבריחה "מונסטרופוליס" הנאמן לסרט הקולנוע "מפלצות בע"מ”. התפאורה כאן תכניס אתכם במהרה לעולם המופלא של המפלצות.

סוד ההצלחה של חדרי הבריחה

חידות – מהראשונה ועד האחרונה

החידה הראשונה המוצגת בפני המשתתפים היא הקושי הראשון בו הם נתקלים. בעוד בחו"ל על המשתתפים לסיים לפתור את החדר בתוך 60 דקות, ואין כל גרייס לפתרון, מאחר הרמזים והעזרה מאוד מוגבלים. הרי שהישראלים בעלי האגו הגדול לא מוכנים להסתפק בגישה כזאת, ולכן רוב מפעילי חדרי הבריחה דואגים שהחדרים יהיו הוגנים יותר וכך גם החידות, בעיקר זו הראשונה, שתתמרץ את המשתתפים להמשיך ולפתור את החדר עד סופו.

ואכן 90% מהישראלים מצליחים לסיים את החדר. בוני החדרים מודים כי החדרים מותאמים לכך, והמטרה היא לגרום למי ששוהה בהם להצליח לפתור את החדר בתוך טווח הזמן שניתן לו. כך שהחידות אינן קשות מדי או קלות מדי.

סוד ההצלחה של חדרי הבריחה בישראל

ואולי כאן נמצאת התשובה למהו סוד ההצלחה. את החדרים אפשר לפתור בשני אופנים: הראשון, באופן עצמאי כשכל אחד מחפש את הפתרון בעצמו, בעוד שהדרך המועדפת על הקהל הישראלי היא באמצעות שיתוף הפעולה שנוצר בין כל המשתתפים בחדר. מבחינה פסיכולוגית יש הסבורים כי החדר משפיע על ההרגשה הפנימית, ועל תחושת הנצחון האישית של כל אחד מהמשתתפים בפתרון. ההצטיינות בפתרון הופכת לאמצעי העצמה, במיוחד כשמדובר בבילוי משפחתי ובילדי המשפחה. ומאידך, למקור לגאווה עבור ההורים. כמו כן חושף החדר בפני המבקרים בו עולם חדש ממנו הם יכולים ללמוד ולהפיק לקחים גם על עצמם וגם על האחרים.

דוגמה לכך אפשר למצוא בסיפור ידוע מאחד ממתחמי חדרי הבריחה בארץ, בו הגיעה אותה הבחורה, מלווה בכל פעם בבחור אחר, במשך מספר פעמים לאותו חדר בריחה. לשאלתו של בעל המקום הסבירה כי דרך ההשתתפות בחדר בריחה היא בוחנת למעשה את מידת שיתוף הפעולה שהיא עשויה לזכות בה מצד הדייט שלה בחיי הזוגיות.

הקמת חדר בריחה – כמה זה עולה?

כל חדר הוא חוויה חד-פעמית עליה משלם המשתתף בין כמה עשרות לכמה מאות שקלים בממוצע. בשנים האחרונות הפכה ישראל למעצמת חדרי בריחה ונכון להיום יש בה מעל ל-500 חדרי בריחה. רק כדי לסבר את האוזן, ברוסיה יש פחות מאלף חדרים. אין ספק כי ישראלים אוהבים אקשן, אך בד בבד גם אוהבים לחשוב.

 

הרצאה על הפן הפסיכולוגי של חדרי הבריחה

במסגרת כנס חדרי הבריחה הראשון בישראל שנערך בבית ציוני אמריה נערכה הרצאה שכותרתה "מה כל כך מושך בהם ומה גורם לאנשים לבוא אליהם פעם אחר פעם". ההרצאה הועברה ע"י מיכאל ספרן מחברת קווסטומניה המפעילה מתחם של 5 חדרים בת”א.