הפנים שמאחורי החדרים - Quest&Quest

השבוע בסדרה "הפנים שמאחורי החדרים", יצאנו לבדוק מי עומד מאחורי אחד החדרים הפופולריים ומוצלחים בתל אביב, "הצד האפל של האומנות" של חברת Quest & Quest. בין בניית החדר החדש להפעלה של החדר הקיים, תפסנו את שגיא רוזנברג, אחד השותפים, לשיחה מרתקת בה ניסינו להבין מה הופך את החדר שלהם למיוחד כל כך.

מי אתה?
שגיא רוזנברג, בן 33, נשוי, מהנדס אלקטרוניקה במקצועו. את קווסט-אנד-קווסט הקים במאי 2015 יחד עם שותפו מיכאל, גם הוא מהנדס אלקטרוניקה. הם התחילו עם חדר אחד, הצד האפל של האומנות, ובימים אלה ממש הם עומדים לפתוח חדר נוסף בקונספט הסדרה שובר שורות.

איך הגעת לעולם חדרי הבריחה?
"על חדרי בריחה שמעתי לראשונה מהשותף שלי, שעקב אחרי בלוגר מאוד מוכר ברוסיה", מספר שגיא בנוסטלגיה. "התחלנו לחקור את התחום לעומק ובנינו תוכנית עסקית כדי להיות בטוחים שמדובר בעסק משתלם. כשהיינו סגורים על הרעיון ואחרי שכבר הזמנו כרטיסי טיסה לרוסיה כדי ללמוד מקרוב איך הכל עובד, נפתחו כמעט במקביל, בהפרש של שבוע בלבד, שני החדרים הראשונים בארץ".
כפי שכבר נכתב בכתבות קודמות בסדרה, החדר הראשון בארץ היה חדר "הפשע" של חברת לוקד, והחדר השני היה "רוצח סדרתי" של חברת אקזיט רום. שגיא ומיכאל ביקרו בחדרים האלו ומיד לאחר מכן התחילו לעבוד על החדר שלהם שנפתח כעבור ארבעה חודשים.

מתי החלטתם להפוך את זה לעסק?
"המחקר על התחום פתח בפנינו עולם מעניין ומאתגר", מספר שגיא. "מצד אחד רצינו לעשות משהו יצירתי, ומצד שני רצינו להתנסות בהקמת עסק על כל היבטיו החל בבנייה עצמה וכלה בפרסום, שיווק וגיוס עובדים". הרצון ללמוד ולחוות הביא אותם לבנות את כל החדר בעצמם, כמעט ללא שימוש בבעלי מקצוע, החל מיצירת החידות ועד לבניית של קירות הגבס במבנה. "אנשים מבקרים בחדרים וחושבים שלבנות חדר זה פשוט ושכל אחד יכול לעשות את זה. רק אחרי שמתחילים בבניה מבינים שזה הרבה יותר מורכב".
על תהליך יצירת החידות הוא מספר לנו בהתלהבות: "יצירת חידה זה תהליך מיוחד, ממש כמו פיתוח מוצר. כל חידה עוברת כמה גרסאות עד שהיא מגיעה לרמת בשלות". בשונה מחדרים אחרים בארץ שקונים את כל החידות מחו"ל, ב - Quest & Quest פיתחו את כל החידות באופן עצמאי. "פיתחנו את החידות בתהליך ארוך של ניסוי וטעיה. עוד הרבה לפני ההרצות הרשמיות היינו בודקים כל חידה בפני עצמה על חברים כדי לוודא שהיא אכן פתירה ומעניינת מספיק".

מה אתה אוהב בעולם הזה?
אצל שגיא, כמו אצל בעלי חדרים רבים אחרים שראיינו בעבר, האהבה הגדולה לעולם חדרי הבריחה קשורה לאושר מחווית הבריחה מחדר. "למרות שכבר שמעתי את זה מאות פעמים, זה תמיד מחמם את הלב מחדש לשמוע אנשים שיוצאים מהחדר ואומרים 'וואו, איזה כיף היה!' או 'מי חשב על החידה הזאת?' מיד אחרי שהם יוצאים מהחדר". כאחד שפיתח את החידות בעצמו, שגיא מספר לנו על ההנאה הרבה שהוא שואב מהעובדה שהוא מביא אנשים לחשוב באמצעות החידות: "זה מרתק לצפות באנשים בחדר ולראות איך הם מתחילים לחשוב בצורה שרציתי", הוא מסיים בסיפוק.
כשאנחנו שואלים אותו על התחרות הרבה בשוק נראה שיש לו משנה סדורה: "מי שיש לו חדר טוב, ייחודי ומושקע ימשיך לעבוד, אבל בסופו של דבר חשוב לזכור שמדובר בטרנד חולף". הוא מקביל את זה למה שקורה בארצות אחרות, "ברוסיה כבר חלה ירידה. זה היה להיט כשנתיים וחצי עד שמיצה את עצמו והיום רק החברות הגדולות שמפעילות מאות חדרים שורדות בכבוד". שגיא מבקש להדגיש שבארץ הטרנד עדיין לא הגיע לשיאו: "לדעתי התחום עוד יגדל רבות לכ-300 חדרים פעילים".

סיפור אישי הקשור לחדרי בריחה:
"אחרי שהקמנו את החדר טסתי לארצות הברית עם המשפחה, ובאחד הימים החלטנו לצאת לבילוי בחדר בריחה", הוא מספר, " אשתי, אני והאמהות של שנינו הגענו לחדר בריחה בניו ג'רזי שהיה ברמה מאוד ירודה וחובבנית. נראה היה שבעלי החדר לקחו כמה פריטים שיש להם בבית ואלתרו מהם חדר במרתף הבית שלהם. החוויה הייתה ממש גרועה ומאוד התאכזבנו. מה שהכי הפריע לי זה הרושם שאמא שלי קיבלה על התחום. לא נעים שאמא אומרת בטון מתפלא 'אז זה מה שאתה עושה בארץ...'".

טיפ לשחקנים:
שגיא מחלק את השחקנים לשני סוגים: יש את אלה שממש טורפים את הקווסט, נכנסים לחדר ומזיזים כל דבר, ויש את אלה שמתביישים וחוששים לגעת ולהזיז חפצים בחדר. חשוב לשגיא לתת טיפ לביישנים: "חשוב שהשחקנים יזכרו שהחדר הוא בשבילם ולהנאתם, ולכן כל עוד לא מדובר בהפעלת כוח מוגזמת הם יכולים לגעת ולהזיז הכל". בנוסף, שגיא מדגיש את חשיבותו הרבה של שיתוף פעולה ועבודת צוות "לפעמים מישהו מוצא רמז כלשהו ולא מגלה לשאר חברי הצוות, בסופו של דבר מדובר בעבודת צוות ובמקרה שכזה כולם מפסידים".