חדרי פרופורמנס - חדר בריחה הסוויטה

חדרי פרופורמנס

דמיינו לעצמכם שאתם מגיעים למלון, אבל כמעט למן הרגע שהגעתם משהו נראה לכם חשוד... אולי אפילו מסתורי. בהמשך השהייה במלון תגלו כי העלילה אליה הגעתם סבוכה, ומחייבת אתכם לפעול ולפתור את המסתורין המתלווה אליה, בעיקר כדי לצאת מהמלון שאליו נקלעתם...
חדרי פרופורמנס מהווים סוג שונה של חדרי בריחה. כאן כל המתחם הופך לבמה אחת גדולה, והמשתתפים הופכים לשחקנים בעלילה היכולים לקבוע את התפתחותה. בניגוד לחדרי בריחה רגילים, החוויה היא זו שנמצאת במרכז, ולא פתרון החידות .נכון להיום יש חדר בריחה אחד כזה בארץ בשם הסוויטה. נפגשנו לשיחה קצרה עם אחת מבעליו, מאשה זיצר.

חדר בריחה

 

ש: ספרי לי קצת על עצמך ואיך הגעת לכל התחום של חדרי בריחה?

מאשה בת ה-23 הגיעה אל התחום כמפעילה של חדרי בריחה. ביקור בחדר פרופורמנס ברוסיה שיכנע אותה כי חדרי פרופורמנס הם הדבר הגדול הבא בתחום. המטרה שלה לדבריה: "להכיר ולהנגיש את התיאטרון לקהל שפחות פתוח לנושא ולחוויה". הדרך לעשות זאת, לדבריה, היא באמצעות התיאטראות האימרסיביים, הגורמים לצופה להפוך לחלק מהחוויה הכוללת. באופן כזה שהם הופכים לחלק מההצגה.

ש: במה נבדל חדר בריחה פרופורמנס מחדר בריחה רגיל?
"אנחנו חדר פרופורמנס, כלומר אין כאן חידות ממש. אצלנו נכנסים אל תוך העלילה ומתחילים חוויה, עד שמהר מאוד מבינים שצריכים לפתור את התעלומה כדי למצוא את הדרך החוצה. העניין הוא שיש כמה דרכים לעלילה ולפתרון".

ש: מי השחקנים בהם את משתמשת בחדרי הבריחה?
"רובם בוגרי ביה"ס למשחק או סטודנטים למשחק", נכון להיום מונה הצוות שמונה אנשים – שישה שחקנים ומאשה יחד עם שותפה, דני.

ש: למי חדרי פרופורמנס כאלו מתאימים? גם מבחינת כמות האנשים וגם מבחינת ההנאה מהחוויה – לפי נסיונך?
"האמת הוא מתאים לכולם. אולם מאחר ורוב ההצגות הן מז'אנר האימה או הפסיכולוגי אנחנו מגבילים את ההשתתפות מגיל 14 ומעלה. אבל ישנן גם עלילות אחרות, יותר אינטימיות המתאימות לזוג או לחילופין לקהל גדול יותר של עד 30 איש".

ש: כמה חדרי בריחה כאלו קיימים בארץ? האם לדעתך זה מתאים לאופי הקהל הישראלי?
"אנחנו היחידים בישראל", היא מציינת עובדה זו בכל שנוגע לסוויטה. לגבי שאלת הקהל : "מתאים לקהל הישראלי בהחלט, וללא מעט תיירים שמגיעים אלינו. העלילה כתובה ומתאימה לכולם".
העובדה כי חדרי פרופורמנס מהסוג הזה, מלבד העסקתו התמידית של צוות שחקנים, מחייבת לא מעט השקעה ואולי גם התייחסות אחרת. לשאלתי האם מדובר בהשקעה גדולה יותר מההשקעה בחדר רגיל היא עונה: " ההשקעה היא שונה, זה כמו להשוות מסעדה לתיאטרון. כאן התחפושות, השחקנים, התפאורה המתחלפת, כל אלו מחייבים השקעה מסוג שונה". עלות הכניסה לחדר משתנה בהתאם לסוג התעלומה ונעה בין 150 ל-250 שקלים לאדם.

ש: ממה את נהנית, איפה את אומרת לעצמך: "עשיתי את שלי" בכל הקשור לחווית הלקוח.
"כשאני רואה כיצד מכירים לאנשים את הקונספט, ואיך גם מי שלא הולך לתיאטרון נהנה. ומה קורה כשהמשתתפים פוגשים שחקנים אחרי הפתרון, אני מרגישה שאנחנו משפיעים על התרבות".

חדר בריחה הסוויטה

ש: התגובות ברשת אוהדות ורוב המשתתפים מציינים שמדובר בחוויה שונה. אבל בכל זאת איפה אפשר לפספס כשזה מגיע לחווית הלקוח? האם יש לקוחות שמגיעים שאת אומרת לעצמך מראש – זה לא ילך איתם?
"קשה לרצות את כולם, ולא ניתן להכיר לכולם את הקונספט, אבל 95% מאוד נהנים מהחוויה".

ש: "ומה הלאה לעתיד?

"אנחנו בונים עוד עלילות ומתכוונים להגדיל את המקום".