ביקורת ספר חדש: "חדר בריחה" מאת מייגן גולדין

יוליה שנרר, בלוגרית

דמיינו שאתם נמצאים בחדר בריחה שלא באמת מתכוונים לשחרר אתכם ממנו, איך תרגישו? אם נתבסס על החוויה שעוברים הגיבורים של מייגן גולדין בספרה "חדר בריחה" אז נראה שתתחילו מלנסות לשתף פעולה, תעברו לייאוש, תנסו להילחם ובסוף.... בואו לא נהרוס את הסוף. 

אולי, בכלל עדיף שנתחיל מההתחלה - הכירו בבקשה את וינסנט, ג'ולז, סילבי וסם. ארבעתם עובדים בחברת ענק בוול סטריט, שמרוויחים משכורות שאפילו ההייטקיסט הישראלי היה מחוויר לעומתן, והם נלחמים אחד בשני ללא הפסקה, במסגרת הפוליטיקה הארגונית של החברה. ואז, יום אחד הם מקבלים זימון להגיע לאירוע גיבוש שיכול להשפיע על הקידום או הפיטורים שלהם מהחברה. מפה, כל הסיפור מתמקד במעלית של גורד שחקים בפאתי העיר שבה כל החבורה נתקעת. הם אומנם מתחילים את ההרפתקה מתוך אמונה שהם נמצאים בחדר בריחה רגיל והם אפילו מקבלים חידות (רק בלי רמזים) אבל משם זה רק הולך ומתדרדר...

ומה יקרה אם תהיו כלואים עם אנשים שעלולים לתקוע לכם סכין בגב, באופן מטאפורי ופרקטי כאחד? (אל תדאגו אין סכינים בסיפור, אז זה לא ספויילר). המעלית, הסכנה, התככים והאנשים הנואשים שכלואים במעלית הזאת, הם הרקע לעלילה שמתקדמת בקצב מהיר יותר ויותר עם כל פרק שעובר. כשלכל מי שכלוא במעלית יש סודות אפלים – אחד מהשני ומהעולם, המצב יכול רק להתדרדר. החלק היפה בסיפור הוא שהגיבורים עצמם מודעים להתדרדרות שלהם ככל שהזמן עובר. הם מנסים לעצור את ההתדרדרות או לתמרן אותה לטובתם אבל התוצאה הסופית היא משהו שאף אחד מהם לא ציפה לו. מנקודת המבט של הקורא נדרש לבצע הרבה מאוד פעולות בו זמנית. גם לפענח את הסודות של כל הגיבורים, גם לפענח את החידות וגם לנסות להבין את האירועים שהביאו לכך שהגיבורים שלנו כלואים בחדר הבריחה הקטלני.

בספר יש שיח מעניין, שאינו קשור לעלילה הראשית, על נושאים של שוויון ועל משמעות העבודה שלנו. הרי כל גיבורי הספר מרוויחים סכומים מטורפים אבל ככל שעובר הזמן אנחנו מגלים יותר ויותר איזו תרבות ארגונית זה יוצר ומה סדר העדיפויות האישי של כל אחד מהם. ויש גם דיון על מקומן של נשים בעולם התחרותי הזה. איך נראית אישה שיכולה להתחרות בגברים ובעיקר מה היא צריכה להקריב כדי להיות ראויה לעבודה בחברה. רמז, גם כשהיא נראית על פניו באותה רמה עם הגברים, אנחנו עדיין מגלים שהיא מרוויחה פחות. איפשהו בין התעלומה, החידות והמרוץ כנגד השעון, אנחנו גם דנים בדילמה הנצחית: האם אנחנו חיים בשביל לעבוד או עובדים בשביל לחיות. בהקשר זה אני מודה שקצת הופתעתי ושמחתי שבתוך עלילה של מותחן, הסופרת גם הצליחה לשלב אמירה שהיא יותר עמוקה ומסקרנת לגבי התרבות שאותה היא מתארת. 

הספר לוקח את הפחד הבסיסי שלנו: "מה יקרה אם לא ישחררו אותנו מחדר הבריחה?" ובונה עלילה קטלנית סביב הרעיון. אגב ללכת לחדר בריחה רגיל מיד אחרי קריאת הספר יכולה להיות חוויה מאוד מעניינת... אבל בסופו של דבר הספר "חדר בריחה" הוא פחות ספר חידות והרבה יותר מותחן עוצר נשימה שקשה מאוד להניח בצד. עובדה שלא התאפקתי וסיימתי אותו בסופ"ש אחד. 

אז אם חלמתם להכנס לחדר בריחה שיקח אתכם ממש אל הקצה - הספר הזה בהחלט יכול להיות פתרון טוב לסופש. 

לרגל השקת הספר, סידרנו לכם ב-BookEscapeRoom, הטבה של 60% הנחה לרכישת הספר מאתר ידיעות ספרים. לפרטים נוספים לגבי מימוש ההטבה.

One comment

כתיבת תגובה

כתובת המייל שלך לא תוצג, שדות חובה מסומנים ב *

*
*